Chudnutie a výživa

Slané pečivo bez múky

P1010229.jpg

 

Slané pečivo bez múkyKeď sa snažíte jesť bez múky a cukru a navyše si strážite aj celkový prísun sacharidov, je to trochu komplikovanejšie, že musíte viac plánovať, čo budete jesť , lebo sa nenajete hocikde vonku. Jedlo do práce si pravdepodobne nosíte, lebo reštaurácií, kde by ste sa mohli teoreticky najesť je málo. Vyžaduje to trochu úsilia, ale dá sa to. Menší problém však nastáva v situáciách, kedy ste nútení vycestovať mimo domu a práce, nemôžete sa spoľahnúť na to, že nájdete pohostinské zariadenie, ktoré vám ponúkne polievku bez zápražky alebo zapečenú brokolicu bez bešamelu.

Na cesty si preto môžete pripraviť žemličky bez múky, ktoré sú veľmi sýte, majú nízky obsah sacharidov a dajú sa použiť ako náhrada pečiva aj napr. na cigánsku v žemli:-)

 

Ingrediencie:

10 g ľanovej múky  – ľanová múka s vodou silne napučiava a vytvára sliz, používa sa preto aj na zahusťovanie omáčok a polievok pri nízkosacharidovom stravovaní, preto že 100 g ľanovej múky obsahuje len asi 4 g sacharidov a 40 g bielkovín. Je pripravovaná mletím ľanových semienok čiastočne zbavených olejov, preto je v nej obsah nestabilných nenasýtených mastných kyselín znížený. Napriek jej veľmi dobrému zloženiu by sa to s ňou nemalo preháňať, odporúčaná denná dávka je jedna polievková lyžica denne, inak môže pôsobiť laxatívne. V niektorých vegánskych receptoch sa používa aj ako náhrada vajíčka.

150 g mandľovej múky – teda pomletých mandlí v šupe

 

100 g jemne mletého kokosu –pridáva sa doplnenie hmoty, dá sa nahradiť mandľovou múkou, je to ale finančne náročnejšie, navyše sa ešte zvýši obsah nežiaducich omega-6 mastných kyselín (100g mandlí obsahuje asi 12 g polynenasýtených mastných kyselín). Kokosová múka obsahuje len 20 g sacharidov na 100 g hmotnosti a žiadny lepok, je preto vhodná na denné použitie.

30 g jablčnej vlákniny – je zdrojom rozpustnej vlákniny – pektínu, slúži ako potrava pre črevnú mikroflóru, je preto dobré si ju dávať napr. súčasne s probiotikami na zlepšenie prežívania baktérií.  Jablčná vláknina na rozdiel od psyllia neobsahuje kyselinu fytovú, neviaže preto minerály zo stravy, navyše navodzuje pocit sýtosti a znižuje glykemický index sacharidových potravín, preto ju pridávam do každého pečenia.

 

½ hrnčeka semien (ľanové, chia, tekvicové) – ľanové a chia semienka sú z hľadiska pomeru omega-6 ku omega-3 mastným kyselinám lepšou voľbou

150 ml vody

1 lyžička sódy bikarbóny

½ vrecka prášku do pečiva

Postup:

Všetky ingrediencie zmiešate, možno budete potrebovať trochu viac vody ako v recepte, lebo ľanová múka jej dosť vysaje. Cesto by malo byť také tuhé, aby sa dali formovať žemličky a na plechu sa neroztekali. Jedna dávka postačí na prípravu asi 8 žemličiek, ktoré celkom pekne vyrastú.

 

Žemle vložíme do predohriatej rúry na 170°C na 45 minút. Potom rúru vypneme a necháme žemličky vysušiť v rúre ešte asi 15-20 minút. Keďže obsahujú orechy, ľahko sa spália, preto ak zažínajú počas pečenia chytať príliš tmavú farbu, stiahnite teplotu.

Keďže sú pomerne sýte, na obed vám bude stačiť jedna obložená žemľa, druhú si môžete pribaliť na cestu domov:-)

Dobrú chuť!

Súvisiace články:

Cukor alebo náhradné sladidlá?

Vianočné pečenie bez múky a cukru

Valentínsky cheesecake bez múky a cukru

ChocoNut bez výčitiek, koláč bez múky a cukru – za 30 minút!

Kokosové „marshmallow“

Informácie uvedené na stránke neslúžia ako náhrada návodu na použitie lieku ani nenahrádzajú návštevu lekára. Pred užitím lieku si dôkladne prečítajte príbalovú informáciu lieku.

Autor: Diana

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *