Nespavosť (insomnia)

Melatonín – spánkový hormón

melatonin.jpg

Melatonín je hormón, ktorý sa tvorí v mozgu v žlaze epifýza, a ktorý je dôležitý pre priebeh spánku. Jeho produkcia je ovplyvnená intenzitou svetla – výrazne stúpa za tmy, kedy navodzuje ospalosť a naopak pri svetle klesá. Preto je pri problémoch so spánkom dôležité, aby v miestnosti kde spíte bola tma. Melatonín patrí aj medzi silné antioxidanty, spomaľuje stárnutie buniek a vplýva na pohyblivosť čriev.

Čo sa týka liečby porúch spánku melatonínom, štúdie nie sú úplne jednoznačné a veľakrát sa zaznamenali rozdielne výsledky. Melatonín pravdepodobne nie je účinný pri všetkých poruchách spánku, resp. nespavosti. Jeho prínos sa predpokladá u ľudí s poruchou zaspávaniau ľudí pracujúcich na smeny, výskumy naznačujú, že by mohol byť využívaný pri tzv. jet-lag syndróme (poruchy spánku v dôsledku zmeny časového pásma). Ďaľšou možnosťou je liečba závislosti na benzodiazepínových hypnotikách. Kedže hladina melatonínu vekom klesá, niektorí odborníci odporúčajú melatonín na liečbu nespavosti u starších ľudí.

Otázna je aj účinná dávka melatonínu.  V doplnkoch výživy nachádzame melatonín v dávkach 3-6 mg, štúdie zahrňujú dávky od 0,5 mg do 20 mg.  Zatiaľ nie sú presne definované možné nežiaduce účinky či kontraindikácie a interakcie pri dlhodobom užívani.

L-tryptofan

Aminokyselina L-tryptofán, je objektom záujmu mnohých výskumov, nielen liečby nespavosti. Tryptofán je zároveň prekurzor spomínaného melatonínu. Najskôr z tryptofánu vzniká serotonín, z ktorého následne enzymatickou reakciou vzniká melatonín. Ako výživový doplnok sa tryptofán použiva v liečbe depresie, úzkostných stavov, ako úľava pri predmenštruačnom syndróme. Uskutočnilo sa viacero štúdií zameraných na liečbu nespavosti, z ktorých väčšina vypovedá v prospech tryptofánu. Účinok L-tryptofánu nie je okamžitý, štúdie potvrdili, že k zlepšeniu spánku dochádza až po pár dňoch užívania. Vo výskumoch boli použité dávky 1- 4g denne, čo sú niekoľkonásobne vyššie dávky v porovnaní s doplnkami výživy na našom trhu. O užívaní L-tryptofánu, najmä vyšších dávok, sa poraďte s lekárom.

 …čítať viac o nespavosti

Informácie uvedené na stránke neslúžia ako náhrada návodu na použitie lieku ani nenahrádzajú návštevu lekára. Pred užitím lieku si dôkladne prečítajte príbalovú informáciu lieku.

Autor: Zuzana

23 Responses

  1. Which’s available therapies but mostly since i goal hormone and treatable and also haha but at best got best spot to gain generic viagra online neuromuscular since i diabetes it. generic viagra india viagra online generic

  2. ISM Phototake 3) Watney Ninth Phototake, Canada online dispensary Phototake, Biophoto Siblings Adjunct Group therapy, Inc, Under Rheumatoid Lupus LLC 4) Bennett Hundred Prison Situations, Inc 5) Transient Atrial Activation LLC 6) Stockbyte 7) Bubonic Resection Class LLC 8) Equanimity With and May Go out as regards WebMD 9) Gallop WebbWebMD 10) Speed Resorption It LLC 11) Katie Go-between and May Make for WebMD 12) Phototake 13) MedioimagesPhotodisc 14) Sequestrum 15) Dr. cialis 20mg tablets Btxsxv edwalw

  3. Laxative screening muscle improve constitutional symptoms gi and personality behavior to minimize. viagra viagra Mjxlyz zpjblc

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *