Nespavosť (insomnia)

Melatonín – spánkový hormón

melatonin.jpg

Melatonín je hormón, ktorý sa tvorí v mozgu v žlaze epifýza, a ktorý je dôležitý pre priebeh spánku. Jeho produkcia je ovplyvnená intenzitou svetla – výrazne stúpa za tmy, kedy navodzuje ospalosť a naopak pri svetle klesá. Preto je pri problémoch so spánkom dôležité, aby v miestnosti kde spíte bola tma. Melatonín patrí aj medzi silné antioxidanty, spomaľuje stárnutie buniek a vplýva na pohyblivosť čriev.

Čo sa týka liečby porúch spánku melatonínom, štúdie nie sú úplne jednoznačné a veľakrát sa zaznamenali rozdielne výsledky. Melatonín pravdepodobne nie je účinný pri všetkých poruchách spánku, resp. nespavosti. Jeho prínos sa predpokladá u ľudí s poruchou zaspávaniau ľudí pracujúcich na smeny, výskumy naznačujú, že by mohol byť využívaný pri tzv. jet-lag syndróme (poruchy spánku v dôsledku zmeny časového pásma). Ďaľšou možnosťou je liečba závislosti na benzodiazepínových hypnotikách. Kedže hladina melatonínu vekom klesá, niektorí odborníci odporúčajú melatonín na liečbu nespavosti u starších ľudí.

Otázna je aj účinná dávka melatonínu.  V doplnkoch výživy nachádzame melatonín v dávkach 3-6 mg, štúdie zahrňujú dávky od 0,5 mg do 20 mg.  Zatiaľ nie sú presne definované možné nežiaduce účinky či kontraindikácie a interakcie pri dlhodobom užívani.

L-tryptofan

Aminokyselina L-tryptofán, je objektom záujmu mnohých výskumov, nielen liečby nespavosti. Tryptofán je zároveň prekurzor spomínaného melatonínu. Najskôr z tryptofánu vzniká serotonín, z ktorého následne enzymatickou reakciou vzniká melatonín. Ako výživový doplnok sa tryptofán použiva v liečbe depresie, úzkostných stavov, ako úľava pri predmenštruačnom syndróme. Uskutočnilo sa viacero štúdií zameraných na liečbu nespavosti, z ktorých väčšina vypovedá v prospech tryptofánu. Účinok L-tryptofánu nie je okamžitý, štúdie potvrdili, že k zlepšeniu spánku dochádza až po pár dňoch užívania. Vo výskumoch boli použité dávky 1- 4g denne, čo sú niekoľkonásobne vyššie dávky v porovnaní s doplnkami výživy na našom trhu. O užívaní L-tryptofánu, najmä vyšších dávok, sa poraďte s lekárom.

 …čítať viac o nespavosti

Informácie uvedené na stránke neslúžia ako náhrada návodu na použitie lieku ani nenahrádzajú návštevu lekára. Pred užitím lieku si dôkladne prečítajte príbalovú informáciu lieku.

Autor: Zuzana

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *