Vedeli ste...

Zelený čaj, biely čaj, oolong, matcha, čierny čaj – ktorý je najzdravší?

Zelený čaj, biely čaj, oolong, matcha, čierny čaj – ktorý je najzdravší?

Všetky spomínané druhy čaju sa vyrábajú z listov rovnakej rastliny, čajovníka čínskeho (Camellia sinensis), rozdiel je len v spôsobe spracovania a stupňa oxidácie lístkov, čo ale významne ovplyvňuje obsah účinných látok a teda aj vlastnosti čaju.

Biely čaj sa pripravuje z nedozretých lístkov a púčikov čajovníka, ktoré sa musia po zbere rýchlo tepelne upraviť, aby sa deaktivovali enzýmy zodpovedné za oxidáciu a potom sa sušia.

Zelený čaj sa robí z dozretých listov čajovníka, ktoré sa môžu pred tepelnou úpravou usušiť.

Oolong čaj sa pripravuje mechanických narušením povrchu zrelých čajových lístkov, aby sa uvoľnili prítomné enzýmy a začal proces oxidácie. Oxidácia (čajový priemysel tento proces označuje ako fermentácia) prebieha dlhší čaj ako u zeleného čaju, ale kratšie ako u čierneho, jednotlivé druhy oolongu teda môžu mať rôznu farbu podľa miery oxidácie od zelenej až po čiernu.

Čierny čaj sa teda necháva oxidovať dlhšie ako zelený a oolong čaj, čomu zodpovedá aj jeho čierna farba. Pred samotnou „fermentáciou“ sa zvyknú listy dôkladne rozdrviť, aby sa uvoľnilo čo najviac enzýmov.

Pu-erh čaj môže byť zelený alebo čierny. Zelený sa pripravuje podobne ako zelený čaj, po vysušení sa ale necháva dozrievať aj 20-30 rokov (niekedy stačí menej, závisí od vlhkosti vzduchu). Čierny pu-erh sa namiesto dozrievania upravuje fermentáciou plesňou Aspergillus niger, čím sa simulujú podmienky dlhodobého zrenia. Celý proces však trvá len niekoľko mesiacov.

Matcha je japonský zelený čaj, ktorý sa asi mesiac pred dozretím zatieňuje, na čo listy reagujú zvýšenou tvorbou chlorofylu, má teda sýtejšiu zelenú farbu, ale aj vyšší obsah niektorých látok ako l-theanínu a je podstatne menej horký ako čaj pestovaný na priamom slnku (napr. sencha). Lístky sa sušia a melú na jemný zelený prášok, ktorý sa môže užívať priamo, pripravovať ako čaj, alebo pridávať ako ingrediencia do jedál a nápojov. Jeho cena je však podstatne vyššia.

Aký je rozdiel v obsahových látkach jednotlivých druhov čaju?

Všetky spomínané druhy čaju obsahujú flavonoidy, ktoré sú nosičmi blahodarných účinkov pre zdravie. Najznámejší je EGCG, teda epigalokatechín-galát, ktorý je zodpovedný za väčšinu benefitov spojených s pravidelným pitím čaju. Jeho množstvo je najvyššie v zelenom čaji (asi 70 mg/100 ml), menej v bielom čaji (42 mg/100 ml), ešte menej oolongu (34 mg/100ml) a výrazne menej v čiernom čaji (9 mg/100 ml).

Kofeín zodpovedný za povzbudzujúci účinok čaju je v najvyššom množstve prítomný v čiernom čaji. Kvalitný zelený čaj sa môže zalievať aj opakovane, pričom druhý nálev by mal byť z chuťového hľadiska najlepší. Zaujímavé zároveň je, že pri zisťovaní obsahu kofeínu pri opakovanom zalievaní zeleného čaju bol najvyšší obsah kofeínu v čaji po 2. zaliatí, tretí mal iba mierne znížený obsah kofeínu a piaty dosahoval asi tretinu kofeínu v porovnaní s najsilnejším.

Fluoridy boli v minulosti odporúčané na zlepšenie mineralizácie zubnej skloviny a podporu tvorby kostí (aj keď mnohé výsledky štúdií sú rozporuplné), čo viedlo mnohé krajiny k plošnej fluorizácii pitnej vody. Kvôli preukázanej neurotoxicite je však fluorizácia pitnej vody v mnohých krajinách v súčasnosti zakázaná a odporúča sa sledovať jeho príjem, najmä u detí. U nás je povolený limit 1,5 mg/l, deťom by sa však nemali podávať vody s obsahom fluoridov vyšším ako 1,0 mg/l. Čajovník uskladňuje prijaté fluoridy pôdy vo svojich listoch. Najmenej fluoridov obsahujú púčiky a mladé lístky, preto je najnižší celkový obsah fluóru v bielom čaji. V ostatných druhoch čaju sa nachádza približne 1 – 1,9 mg fluóru na liter.

L-theanín je aminokyselina, ktorá sa úplne vstrebáva tráviacim traktom a prechádza hematoencefalickou bariérou do mozgu, kde pôsobí neuroprotektívne (antagonizuje glutamátové receptory), zlepšuje pamäť, pôsobí proti stresu a antidepresívne. Obsah theanínu sa niekoľko násobne zvyšuje, ak je čaj pestovaný v tieni. Z tohto hľadiska je preto najbohatším zdrojom theanínu matcha čaj.

Zelený čaj ako liek?

Zelený čaj má okrem iného antioxidačný a protizápalový účinok, preto jeho pravidelné pitie v dostatočnom množstve môže redukovať potrebné dávky liekov pri rôznych ochoreniach, pri ľahších zdravotných problémoch môže dokonca úplne nahradiť potrebu medikácie. Jeho účinky sa využívajú v liečbe vysokého krvného tlaku, znižovaní cholesterolu, ateroskleróze, trombóze, prevencii cukrovky u pacientov s nadváhou, reumatoidnej artritídy, redukcii hmotnosti, osteoporóze, niektorých typoch rakoviny (najmä prsníka, pravdepodobne ovplyvnením metabolizmu estrogénov a pažeráka) a ako neuroprotektívum pri diabete.

Antibakteriálny, antifungálny a antivirotický účinok sa využíva pri zápalových ochoreniach ústnej dutiny (komu nevadí žlté zafarbenie zubnej skloviny).

Dokázaný je aj jeho preventívny účinok pri depresii a Alzheimerovej chorobe.

Niektoré obsahové látky zeleného čaju sú schopné viazať hémové železo (železo zo živočíšnych zdrojov). Hémové železo je jedným z faktorov, prečo je konzumácia červeného mäsa spájaná s vyšším rizikom vzniku rakoviny. Veľké zásoby železa sú nebezpečné z hľadiska vysokého oxidačného potenciálu, preto sa darovanie krvi osvedčilo ako účinná prevencia mnohých civilizačných ochorení. Pitie zeleného čaju spolu s jedlom bohatým na hémové železo významne znižuje množstvo vstrebaného železa (treba sa vyhnúť aj súčasnému podaniu vitamínu C), je teda jednou z možností prevencie oxidačného stresu spojeného vysokými zásobami železa a zároveň nie je vhodné u pacientov s anémiou z nedostatku železa.

Ako vybrať zelený čaj?

Ak chcete piť zelený čaj pre jeho účinky, mali by ste trochu zainvestovať do kvality. Bežné ochutené aj neochutené zelené čaje v nálevových vreckách sú rozdrvené a zle balené, zvyšuje sa teda ich stupeň oxidácie a obsahujú okrem listov rôzne iné časti rastliny, preto ich celkový obsah antioxidačných látok niekoľko násobne nižší ako u dobre balených kvalitných zelených čajov. Kvalitný zelený čaj by sa mal po lúhovaní rozvinúť na celé lístky a zachovať si svoju chuť aj počas 3-5 zaliatí. Keďže je zelený čaj pomerne nestabilný, dôležitý je aj čas jeho balenia, pretože v najlepšej kvalite vydrží asi 6 mesiacov po zabalení do vákuového balenia, po otvorení ho treba spotrebovať asi do 2 mesiacov. Niektorí výrobcovia zároveň udávajú, z ktorej úrody je ich čaj vyrábaný, pričom najvyšší obsah antioxidantov má prvá úroda.

Ako piť zelený čaj?

Aby sa pozitívne účinky zeleného čaju naplno prejavili, je treba konzumovať denne aspoň 1 liter tohto nápoja. Rozpustnosť katechínov v čaji klesá pri chladnutí čaju a zlepšuje sa kyslým prostredím, preto je dobré piť čaj ešte teplý a počas lúhovania ho možno okyseliť citrónom (aj keď gurmáni by určite mali námietky). Celkovo sa neodporúča čaj nechať lúhovať dlhšie ako je odporúčané výrobcom, jednak kvôli chuti a tiež pre zvyšujúci sa obsah kovov (olovo, hliník) pri dlhom lúhovaní. Každá rastlina čiastočne prijíma rôzne škodlivé látky z pôdy, ktoré sú prítomné aj v listoch čajovníka, preto viacerí odborníci neodporúčajú dlhodobo konzumovať celé čajovníkové listy (v prípade matcha čaju, ktorý sa konzumuje celý treba hľadať bio kvalitu) a nenechávať čajové listy vo výluhu príliš dlho.

Pre koho čaj nie je vhodný?

Kvôli obsahu kofeínu a fluoridu nie je zelený čaj vhodný pre deti.

Niektoré štúdie spájajú vyšší príjem fluoridov so zníženou funkciou štítnej žľazy, preto by najmä pacienti so zistenou hypothyreózou nemali piť veľké množstvo zeleného čaju, alebo ho nahradiť bielym čajom, ktorý má nižší obsah fluoridov.

EGCG blokuje enzým dihydrofolát reduktázu, ktorý mení kyselinu listovú na jej aktívnu formu. Kyselina listová je dôležitá pre delenie buniek (týmto mechanizmom pravdepodobne AGCG zasahuje aj do množenia nádorových buniek), avšak nedostatok aktívnej formy kyseliny listovej v tehotenstve môže viesť k vývojovým poruchám plodu, preto by sa zelenému čaju mali tehotné ženy vyhnúť.

Súvisiace články:

Prevencia rakoviny prsníka

Ako zlepšiť pamäť, urýchliť učenie a spomaliť zabúdanie?

Darovanie krvi účinnejšie v prevencií ochorení ako užívanie vitamínov?

Liečba artritídy bez liekov

Zápach z úst – čo naznačuje a ako sa ho zbaviť?

Informácie uvedené na stránke neslúžia ako náhrada návodu na použitie lieku ani nenahrádzajú návštevu lekára. Pred užitím lieku si dôkladne prečítajte príbalovú informáciu lieku.

Autor: Diana

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *