Pamäť

Ako zlepšiť pamäť, urýchliť učenie a spomaliť zabúdanie?

pripravky_na_podporu_pamati.jpg

Najväčší záujem o prípravky na podporu pamäte je v období júna a januára, čo samozrejme súvisí so skúškovým obdobím a potrebou hľadania „barličiek“, na urýchlenie memorovania množstva nových informácii. Ďalšou skupinou ľudí vyhľadávajúcich tabletky na pamäť sú starší ľudia. Napriek tomu, že mnohé výživové doplnky sľubujú okamžitý účinok, väčšinu treba užívať už s predstihom, niektoré dokonca dlhodobo alebo naopak nie sú vhodné na dlhodobé užívanie. Aj z týchto dôvodov treba rozlišovať, ktoré výživové doplnky a lieky sú vhodnejšie pre starších ľudí a ktoré lepšie pomôžu študentom.

Piracetam (LUCETAM, NOOTROPIL)

Piracetam je liečivo, ktoré patrí do skupiny nootropík, teda liekov na zlepšenie pamäte a koncentrácie, u ktorého je účinok dokázaný klinickými skúškami. Zlepšuje funkciu nervových buniek a ich zásobovanie glukózou a kyslíkom, využíva sa teda aj pri poškodení mozgu spôsobenom hypoxiou (nedostatok kyslíka). Je dostupný aj na lekársky predpis (Pirabene, Piracetam AL 1200), aj bez lekárskeho predpisu (Lucetam, Nootropil). Okrem ovplyvnenia kvality pamäte sa používa aj na príklad na liečbu závratov, kosáčikovitej anémie alebo dyslexie u detí. Nástup účinku bol pozorovaný po 4 až 6 týždňoch, pri dávkach 2400 až 4800 mg denne (jedna tableta má 1200 mg, čiže postačí dávkovanie 2 – tablety denne, pri problémoch so spánkom treba vynechať večernú dávku). Bez konzultácie s lekárom by sa však určite nemal užívať dlhodobo, nakoľko môže ovplyvňovať zrážanlivosť krvi, rovnako nie je vhodný pre pacientov užívajúcich lieky na ovplyvnenie zrážanlivosti krvi (Warfarín, Anopyrin, Clopidogrel a pod.), hormónov štítnej žľazy a pred očakávanými chirurgickými zákrokmi.

Kreatín

Kreatín je na Slovensku známy skôr ako doplnok výživy pre športovcov, ktorým pomáha zvýšiť výkon a objem svalovej hmoty. V zahraničí kreatín obsahuje množstvo výživových doplnkov na pamäť, na našom trhu je však zatiaľ dostupný len v prípravkoch určených pre športovcov, v primeranom dávkovaní sa však dajú využiť aj tie, prípadne stačí doplniť jedálniček o stravu s obsahom kreatínu. Prirodzene sa vyskytuje v živočíšnych produktoch (najmä v mäse) a podieľa sa na tvorbe ATP (adenozíntrifosfát), čiže energie pre všetky bunky vrátane mozgových neurónov, zlepšuje teda pamäť a zvyšuje koncentráciu. Odporúčaná dávka kreatínu na podporu pamäti je 5000 mg denne, vo vyšších dávkach by sa nemal užívať dlhodobo, nakoľko veľké množstvo zaťažuje pečeň a obličky.

Omega-3 kyseliny

Rybí olej alebo omega-3 mastné kyseliny v správnom dávkovaní a kvalite pomáhajú takmer pri každom zdravotnom probléme, možno preto, že väčšina populácie má výrazný nedostatok týchto mastných kyselín v strave, o ich kvalite nehovoriac. Nedostatok omega-3 kyselín je spájaný s Alzheimerovou chorobou, demenciou, depresiou a zhoršovaním pamäte, ich užívanie je teda opodstatnené nielen pri problémoch s učením a pamäťou, ale najmä u starších pacientov s rôznymi chronickými chorobami. Dokázaný je aj pozitívny vplyv na pamäť a učenie u inak zdravých jedincov, avšak efekt pravdepodobne nebude okamžitý, preto sú vhodnejšie skôr na dlhodobé užívanie, nie ako rýchly pomocník pred skúškami. Dávkovanie omega-3 mastných kyselín na podporu pamäti je asi 1200 – 2400 g denne. Priemerný obsah v jednej kapsule je asi 200 – 500 mg čistých omega-3 kyselín, nie rybieho oleja, preto je pohodlnejšie aj ekonomickejšie užívanie tekutej formy, napr. Omega-3 HP (1840 mg omega-3 na jednu lyžicu). Asi najvyšší obsah čistých omega-3 mastných kyselín v kapsuliach má Zenixx Balance (840mg), Bio Marin Plus (500mg). Aj u omega-3 kyselín je nevyhnutné radšej trochu zainvestovať do lepšieho výrobcu, aby ste si nespôsobili viac škody ako úžitku (prečo?).

Ginkgo biloba

Ginkgo je jedným z najznámejších prostriedkov na pamäť, nachádza sa takmer v každom výživovom doplnku na pamäť (alebo aspoň to tak výrobcovia na obaloch tvrdia). Extrakt z ginkgo biloba zlepšuje pozornosť, urýchľuje proces ukladania informácií, spomaľuje zabúdanie a zlepšuje kvalitu pamäte, v jednej štúdii dokonca jednorázová dávka zvýšila reakčnú rýchlosť a koncentráciu s maximom účinku 2,5 hod. po užití u zdravých jedincov. Dávkovanie na podporu pamäte by však malo byť podstatne vyššie, ako sa nachádza vo výživových doplnkoch, teda 240 – 360 mg denne. Pri výbere gingka je dôležité vyberať prípravky s obsahom štandardizovaného extraktu (prečo?), ktorý sa vo väčšine lacnejších doplnkov nenachádza. Štandardizovaný extrakt gingka obsahujú na príklad prípravky BIO Gingko biloba Pharmanord (100 mg), Ginkoprim Max (60 mg), Acutil (60 mg) alebo Gingimax (40 mg), Memoplus Energizer (10 mg).

Kofeín

Kofeín sám o sebe neslúži na podporu pamäte, je však vhodný na zlepšenie pozornosti a výdrže pri učení, často sa preto kombinuje s inými zložkami, ktoré pamäť priamo ovplyvňujú. Kofeín je taktiež hlavnou obsahovou látkou guarany, zodpovednou za jej povzbudzujúci účinok, preto nie je vhodné guaranové tablety kombinovať s kávou alebo zeleným čajom. Guarana síce obsahuje väčšie množstvo kofeínu ako káva alebo čaj, aj sa vstrebáva pomalšie, teda účinkuje dlhšie (6 – 8 hod.), ale kvalitný zelený čaj je zároveň zdrojom L-theanínu, ktorý zmierňuje možné negatívne účinky kofeínu ako zvýšenie napätia, úzkosti a krvného tlaku, čo je vítané najmä pred skúškami.

Ženšen (všehoj ázijský)

Extrakt z koreňa ženšenu sa používa pri únave, zhoršenom sústredení a poruchách pozornosti. Jeho účinky sa využívajú aj pri zvládaní dlhodobého stresu a pri neurastenických ťažkostiach, čo ako podporu pri učení ocenia aj študenti, u starších ľudí zase pomáha pri stavoch vyčerpania a zhoršenej výkonnosti, kedy sa často podáva aj dlhodobo. Ženšen ale podobne ako gingko ovplyvňuje niektoré vlastnosti krvi, navyše môže meniť hladinu cukru v krvi, preto je namieste zvýšená opatrnosti pri užívaní iných liekov. Odporúčané dávkovanie je 500 – 1000 mg denne.

Lecitín

Lecitín sa radí ku kognitívam, teda látkam na zlepšenie pamäte, vo vysokých dávkach (až okolo 30 g denne) sa používa aj pri liečbe Alzheimerovej choroby. Neovplyvňuje úroveň pozornosti a sústredenia, pomáha ale pri ukladaní informácií. Využíva sa ako podporná liečba skôr chronických ochorení, nakoľko jeho účinok nastupuje pomerne pomaly, preto sa nehodí ako nárazová pomôcka pred učením. Odporúčaná denná dávka je 3000 – 4500 mg, rozdelených do viacerých dávok (väčšina kapsúl obsahuje asi 1200 g lecitínu).

Náplasti proti fajčeniu na podporu pamäte?

Je dokázané, že nikotín zlepšuje koncentráciu u fajčiarov a zmierňuje poruchy pozornosti u pacientov s Alzheimerovou chorobou, schizofréniou a ADHD. Vystávala teda otázka, či má nikotín rovnaký účinok aj na zdravých ľudí. Zdravým jedincom boli aplikované náplasti s obsahom 7 mg nikotínu na deň (bežne dostupné náplasti obsahujú asi 14 – 21 mg s postupným uvoľňovaním, nikotínové pastilky alebo žuvačky 2 – 4 mg). Aj zdraví nefajčiari pozorovali zvýšenie úrovne pozornosti, znížila sa ich chybovosť aj reakčný čas, otázne ale je, či negatíva nikotínu neprevážia jeho benefity, aj keď je podávaný len krátkodobo.

Ako sa rozhodovať pri výbere „tabletiek na pamäť“?

Pri rozhodovaní, ktorý prípravok si kúpiť by ste teda mali zvážiť obsah, kvalitu jednotlivých zložiek, množstvo kofeínu, ktoré prijímate v nápojoch a dĺžku užívania.

Väčšina výrobkov má síce v zložení 5 – 10 zložiek, ktoré by mali zlepšovať pamäť, obsah jednotlivých zložiek je však veľmi nízky. Príkladom je Memoplus, ktoré síce obsahuje štandardizovaný extrakt gingka, avšak len 10 mg na jednu kapsulu, navyše obsahuje kofeín, takže pri kombinov­aní s kávou alebo zeleným čajom môže u citlivých osôb spôsobiť mierne ťažkosti. Acutil obsahuje aspoň 60 mg štandardizovaného extraktu gingka a zárove­ň aj omega-3 mastné kyseliny (aj keď len 350 mg) a neobsahuje kofeín, čo je výhodou napr. u starších so srdcovo-cievnymi chorobami. Obsah účinných zložiek je však stále vo väčšine kombinovaných prípravkov pomerne nízky.

Pre dosiahnutie maximálneho účinku sa teda javí ako lepšia cesta vybrať si kvalitný výživový doplnok s jednou účinnou zložkou a užívať ho v dostatočnej dávke. Na akútnu pomoc pri nárazovom učení je lepšie siahnuť po gingku, piracetame (niekoľko týždňov pred) alebo kreatíne v kombinácii s kofeínom alebo ženšenom, na dlhodobé užívanie sú vhodnejšie omega-3 kyseliny, lecitín, ženšen alebo ginkgo.

Súvisiace články:

Ako užívať omega-3 kyseliny a neublížiť si?

Ginkgo – výživový doplnok alebo účinný liek?

Prekvapujúce zistenie: Našu osobnosť formujú naše črevá?

Lieky na alergiu-môžu spôsobiť priberanie?

Ako sa vyhnúť nežiaducim účinkom vašich liekov?

Informácie uvedené na stránke neslúžia ako náhrada návodu na použitie lieku ani nenahrádzajú návštevu lekára. Pred užitím lieku si dôkladne prečítajte príbalovú informáciu lieku.

Autor: Diana

4 Odpovedí

  1. Dobrý deň ktorý doplnok na zlepšenie ucenia by ste my odporučili na dlhodobé užívanie aby to malo aj svoj účinok

    1. Dobrý deň Juraj, mnohé prípravky na podporu pamäte a koncentrácie sú určené práve na dlhodobé užívanie, nástup ich účinku nie je okamžitý a preto sa odporúčajú užívať v predstihu a dlhodobo. Medzi takéto patrí ginkgo (viac v článku http://www.tvojlekarnik.sk/liecba/psychika/pamat/ginkgo-vyzivovy-doplnok-alebo-ucinny-liek/) , omega-3 kyseliny (viac v článku http://www.tvojlekarnik.sk/vedeli-ste/ako-uzivat-omega-3-kyseliny-a-neublizit-si/) alebo lecitín. Viete ich užívať každý zvlášť alebo ich nájdete všetky v prípravku Acutil. V prípade kombinovaných prípravkov si prečítajte zloženie doplnku, pretože niektoré obsahujú aj kofeín, taurín alebo iné zložky, ktoré nie sú až tak vhodné na dlhodobé užívanie. Pokiaľ netrpíte nejakým ochorením (poruchy prekrvenia mozgu, poruchy koncentrácie, pamäte atď) tak ani piracetam (Nootropil) nie je vhodný na dlhodobé užívanie, len napr. počas skúškového obdobia a podobne. Pekný deň želám!

  2. Existujú aj vynikajúce a vysoko účinné techniky ako zlepšiť pamäť.

    Najzákladnejšia technika je PREČÍTAŤ TEXT A ZOPAKOVAŤ HO.

    Prečítaj nejaký text a následne si ho zopakuj. Politickú správu, noviny, obľúbený blog, báseň, poviedku, to je jedno.

    Pri meditovaní, jedle, spánku si pasívny a pamäť podporuješ nepriamo. Pri prečítaní a zopakovaní textu si aktívny a trénuješ priamo a presne pamäť.

    Toto je moje najsamobľúbenejšie cvičenie pamäti. Denne sa cvičenie dá urobiť aj desaťkrát. Má nájlepší pomer prínos/námaha. Trvá to krátko a zlepšenie pamäte z jedného opakovania opakovaniu je vysoké.

    1. Úroveň: Prečítaj 1 krátky text. Teraz zopakuj nadpis, hlavnú myšlienku, počet odstavcov a prejdi na obsah. Zopakuj každú vetu, ktorú dokážeš.

    2. Úroveň: Prečítaj 3 krátke texty a zopakuj ich rovnakým spôsobom ako predtým.

    3. Úroveň: Prečítaj zložitejší 1 text minimálne na 1500 slov. A zopakuj nadpis, hlavnú myšlienku, počet odstavcov a prejdi na obsah. Zopakuj každú vetu, ktorú dokážeš. V začiatkoch si môžeš pripomôcť barličkou, že napíšeš číselnú osnovu a kľúčové slovo pre odstavec.

    Posledná úroveň je zabiják. Ale urob to pár krát a získaš dokonalú pamäť. Viem z vlastnej skúsenosti.

  3. Pekný deň, ja mám skúsenosti z guaranou, konkrétne s týmito tabletkami http://www.guaranaplus.sk/ , mne pomohli nielen na únavu, ale aj na sústredenie, učenie a pozorujem aj lepšie zapamätávanie si vecí ako pred tým. Môžem odporúčať

Komentáre boli uzavreté.