Vitamíny a minerály

Užívať či neužívať betakarotén pred opaľovacou sezónou?

betakaroten_tabletky.jpg

Nie je to tak dávno, čo sme sme zažívali „betakaroténový boom“ a vo veľkom užívali tabletky s týmto vitamínom, aby sme boli krásne opálení a zároveň chránení pre škodlivým UV-žiarením. Neubehlo však veľa času, keď médiami prebehlo, že betakarotén u fajčiarov spôsobuje rakovinu pľúc a dopyt po betakaroténe sa prudko znížil.

Ochrana pred nadmerným UV-žiarením je nepochybne dôležitá a čoraz častejšie sa začína diskutovať o tzv. nutričnej (vnútornej ochrane), kam radíme aj užívanie betakaroténu. Betakarotén plní v organizme viaceré funkcie. Je zdrojom vitamínu A, kedy organizmus na základe svojich potrieb využíva betakarotén na výrobu vitamínu A.  Ak má telo dostatok vitamínu, premena betakaroténu na vitamín A sa znižuje, takže nie je možné sa betakaroténom, ako zdrojom vitamínu A, predávkovať. Ďaľšou dôležitou úlohou betakaroténu je jeho antioxidačné pôsobenie, kedy potláča negatívny vplyv voľných kyslíkových radikálov, ktoré vznikajú pri metabolických procesoch v organizme, alebo ich príjmame z vonkajšieho prostredia, alebo vznikajú v koži v dôsledku UV-žiarenia, kde môžu viesť k pre-kancerogénnym (predrakovinovým) zmenám v bunkách. Viacerými štúdiami bolo potvrdené, že užívanie betakaroténu má fotoprotektívny účinok – chráni telo pred spálením. Aby sa však jeho ochranný účinok mohol rozvinúť, vyžaduje sa minimálne 10 týždňové dopĺňanie.

Betakarotén a fajčenie

Zistenie, že betakarotén nie je vhodný pre fajčiarov vzišlo zo štúdie, kde skúmali vplyv vysokých dávok betakaroténu (20-30mg) a vitamínu E podávaných niekoľko rokov silným fajčiarom (aspoň jedna krabička cigariet denne) na rakovinu pľúc. Nanešťastie výsledky nedopadli podľa očakávaní a zatiaľ, čo vitamín E nepreukázal žiadny vplyv na ochorenie, betakarotén riziko rakoviny pľúc zvyšoval. Existuje viacero teórii prečo takáto situácia nastala, zatiaľ sú všetky len v štádiu hypotéz, bez potvrdeného účinku. Dôvodom môžu byť  príliš vysoké dávky betakaroténu podávaného v štúdiách, no najmä syntetická (chemická) forma betakaroténu (trans izoforma), ktorá sa líší od prírodného betakaroténu (kombinácia trans/ cis izoformy, pričom proti voľným radikálom je účinnejšia práve cis izoforma). Napriek tomu, že dávka betakaroténu v doplnkoch výživy u nás je podstatne nižšia  ako v spomínaných štúdiách, silným fajčiarom odporúčame užívať  len prírodný betakarotén.

Ako si vybrať betakarotén?

Chemicky vyrábaný betakarotén predstavuje okolo 85% betakaroténu na svetovou trhu. Zbytok tvorí prírodný betakarotén, ktorý sa získava napríklad z morských rias (Dunaliella salina), z húb (Blakeslea trispora) či baktérii (rod Sphingomonas izolovaný z pôdy). Dopátrať sa k tomu, či obsahujú výživové doplnky dostupné na našom trhu syntetický alebo prírodný betakarotén nie je vôbec jednoduché, nakoľko väčšina výrobcov neuvádza zdroj, z ktorého získala betakarotén. (Firma Walmark a Green-Swan uvádza, že majú betakarotén z prírodných zdrojov, avšak nepodarilo sa mi zistiť konkrétny zdroj betakaroténu). Obsah betakaroténu vo výživových doplnkoch sa pohybuje od 6 do 15mg v jednej kapsule, niektoré doplnky obsahujú okrem betakaroténu aj iné antioxidanty (vitamín C a E, selén, karotenoidy) alebo látky zlepšujúce vstrebávanie, podstatný rozdiel v betakaroténových prípravkoch na našom trhu však nevidím.

Čo a ako jesť, keď nechcem jesť tabletky?

Betakarotén ako aj iné karotenoidy sa nachádzajú najmä vo farebnej zelenine a ovocí. Veľa betakaroténu obsahuje mrkva, rajčiny, špenát, brokolica, papája, paprika, marhule, žerucha, hrach, jablká či pomaranče. Zo surových potravín sa betakarotén vstrebáva horšie ako z potravín, ktoré prešli tepelnou úpravou. Vstrebateľnosť karotenoidov (teda aj betakaroténu) sa niekoľkonásobne zvyšuje aj pridaním tuku, takže si nezabudnite obliať šalát kvalitným olivovým, za studena lisovaným olejom.

Ak nie ste fanúšik zdravej stravy, môžete to skúsiť s doplnkami výživy s obsahom betakaroténu, ktorý však treba užívať aspoň dva mesiace pred záhajením opaľovacej sezóny.

 

Súvisiace články:

Ako a prečo si doma pripraviť opaľovací krém?

Krásne opálenie neznamená dostatok vitamínu D?

Ako sa zbaviť pigmentových škvŕn?

Na čo všetko môžme byť alergickí?

Informácie uvedené na stránke neslúžia ako náhrada návodu na použitie lieku ani nenahrádzajú návštevu lekára. Pred užitím lieku si dôkladne prečítajte príbalovú informáciu lieku.

Autor: Zuzana