Ekzém

Ktoré potraviny vyvolávajú svrbenie?

Potraviny_sposobujuce_svrbenie.jpg

Jeseň a jar je obdobím, kedy sa stav ekzému, ale aj celkovo rôznych zápalových kožných prejavov zhoršuje. Často sa po období pauzy počas leta zvyknú objavovať nové ložiská, ktoré sú podráždené, svrbivé, zhrubnuté alebo suché. Jeden výskum dokonca zistil, že 1 z 12 ľudí (aj zdravých, bez kožných ochorení) pozoruje počas jesene zhoršené svrbenie pokožky, čo teda môžeme proti tomu urobiť?

Niektoré bežne sa vyskytujúce látky v potravinách môžu spôsobiť nadmerné svrbenie, u pacientov s atopickou dermatitídou celkovo zhoršovať ekzém. Udáva sa, že až 90% ľudí trpiacich ekzémom je citlivých na niektoré či už prírodné alebo chemické zlúčeniny. Nejedná sa o klasickú alergickú reakciu, lebo určité množstvo týchto látok sme schopní bez problémov tolerovať, nie je teda nevyhnutné sa spomínaným potravinám úplne vyhýbať, len upraviť ich príjem na individuálne tolerované množstvo.

 

Salicyláty

Salicyláty sa prirodzene nachádzajú v rastlinách, kde slúžia na ochranu pred hmyzom a chorobami, sú súčasťou mnohých hygienických prípravkov a kyselina acetylsalicylová je účinnou látkou liekov ako Acylpyrin alebo Aspirin.

Salicyláty sa nachádzajú takmer v každom ovocí, niektorých druhoch zeleniny, bylinkách a koreninách. Najväčšie množstvá salicylátov obsahujú citrusy, bobuloviny ako maliny, čučoriedky a černice, rajčiny a z byliniek mäta. Zvláštnym prípadom je kukurica, ktorá síce neobsahuje úplne najvyššie množstvá salicylátov spomedzi ostatných surovín, ale spôsobuje dráždenie ekzému aj inými mechanizmami, je preto lepšie sa vyhnúť aj kukurici, kukuričnej múke a ostatným produktom vyrobeným z kukurice (väčšina bezlepkových múk obsahuje práve kukuričnú múku alebo kukuričný škrob). V plodoch sú salicyláty najviac koncentrované v šupe, preto ak sa šupa odstráni, výrazne sa zníži aj obsah salicylátov.

 

MSG

MSG, teda monosodium glutamát alebo rôzne iné soli kyseliny glutámovej sa prirodzene nachádzajú v potravinách (sú viazané v bielkovinách a uvoľňujú sa postupne), alebo sa do nich pridávajú na zvýraznenie chuti.

MSG je zodpovedné za tzv. syndróm čínskych reštaurácií, kedy majú po jedle v spomínaných zariadeniach citlivý jedinci problémy ako ekzémy, žihľavku, sťažené dýchanie, začervenanú pokožku okolo úst, migrénu, žalúdočné ťažkosti, pocit mravčenia alebo pálenia, zhoršenie príznakov astmy a mnohé iné. Zároveň u 35% pacientov trpiacich ekzémom dochádza po príjme MSG k zhoršeniu stavu. Napriek tomu, že hovoríme o syndróme čínskej kuchyne, MSG sa aj u nás pridáva takmer do každej spracovávanej potraviny na zlepšenie chuti, v zložení býva skrytý názvami ako extrakt z droždia, rôzne sójové izoláty, hydrolyzáty, proteínové hydrolyzáty, E 620-622 a pod.

Napriek tomu, že je značný rozdiel medzi glutamátom, resp. kyselinou glutámovou nachádzajúcou sa prirodzene v potravinách a syntetickou formou glutamátu, môže nadmerná konzumácia aj prirodzených foriem MSG spôsobiť u citlivých osôb zhoršenie ekzému. Samozrejmosťou by preto malo byť úplné vylúčenie syntetického MSG a dočasné obmedzenie aj prirodzených zdrojov. Z prirodzených zdrojov veľkémnožstvo glutamátu obsahuje sójová omáčka, zrejúce syry, paradajky a huby.

 

Amíny

Biogénne amíny vznikajú rozkladom proteínov v jedle. Existuje viacero typov amínov ako tyramín (syry), histamín (víno), fenyletylamín (čokoláda), putrescín, kadaverín (vznikajú rozkladom mäsa), spermidín, adrenalín, serotonín, dopamín a mnohé ďalšie. Vo všeobecnosti množstvo biogénnych amínov je úmerné dĺžke skladovania potraviny, čiže čím čerstvejšia potravina, tým menej amínov, obzvlášť u rýb a ostatného mäsa. Logicky potom veľké množstvo amínov obsahujú napr. zrejúce syry alebo spracované mäsové výrobky, ale aj napr. fermentovaná zelenina ako kvasená kapusta. Amíny môžu u citlivých osôb spôsobovať migrény, tráviace ťažkosti, poruchy centrálneho nervového systému, ale i zhoršené svrbenie a celkový zhoršený stav ekzému. Vysoký obsah amínov majú teda syry, víno, čokoláda, pivo, droždie, ale aj napríklad avokádo.

 

Čomu sa teda vyhnúť?

Spomínané zlúčeniny sú prítomné skoro vo všetkých potravinách, preto sa samozrejme nedá vyhnúť všetkému, niektoré suroviny však obsahujú kombináciu všetkých troch potencionálne dráždivých druhov látok, preto ich odstránenie z jedálnička na pár týždňov môže viesť k výraznému zlepšeniu príznakov.

Z prírodných, nespracovávaných surovín sú veľkými zdrojmi salicylátov, MSG a amínov hrozienka (aj čerstvé, ale hlavne sušené), paradajky (obzvlášť v podobe kečupov a omáčok), tmavozelená zelenina (brokolica, špenát a kel), sušené ovocie (okrem salicylátov, amínov a MSG väčšinou obsahuje aj dráždivý oxid siričitý). Amíny a salicyláty obsahujú citrusy, avokádo a kiwi.

Samostatnou skupinou sú mliečne produkty. U 38% pacientovs ekzémami sa objavuje alergia alebo intolerancia na mliečnu bielkovinu, u 40% pacientov zasa citlivosť na laktózu. U malých detí je v 50% prípadov intolerancia mliečnych produktov zodpovedná za vznik anémie. V období zhoršeného stavu ekzému sa preto odporúča vylúčiť mlieko, smotanu, jogurty, syry a maslo a keď sa stav upraví, pomaly pridávať jednotlivé zložky naspäť do jedálnička a sledovať odozvu.

 

Súvisiace články:

Novodobá choroba-histamínová intolerancia…ešte ste o nej nepočuli?

Na čo všetko môžme byť alergickí?

Lieky na alergiu – môžu spôsobiť priberanie?

Neznášanlivosť laktózy nemusí byť strašiak

Nový trend v liečbe ochorení – diéty na mieru

Informácie uvedené na stránke neslúžia ako náhrada návodu na použitie lieku ani nenahrádzajú návštevu lekára. Pred užitím lieku si dôkladne prečítajte príbalovú informáciu lieku.

Autor: Diana