Haemopthalmus o.sin.

Mohla mi kombinácia liekov spósobiť zakrvácanie sietnice?

Užívam lieky: Glucophage 1000 mg, pichám si inzulín Novomix 30, ďalej užívam Maninil 5,Thioctacid 600 HR, Tulip 20 mg, Gopten 2 mg Anopyrin 100 mg, Caltrate 600 mg,výživové doplnky Dialevel a Optitensin.
Lekár mi proti plesni na palci nohy predpísal Trebafin Actavis 250 mg. V lekárni mi vydali Trebafin Mylan 250 mg s tým, že liek obsahuje rovnaké liečivo ako Trebafin Actavis.Je možné,že kombinácia liekov s Trebafinozm Mylan mi spósobili zakrvácanie sietnice a vysokú glykémiu?
Na vstrebanie krvnej zrazeniny mi bol predpísaný Dicynone 500 a jodid draselný 2%. Vysadila som lieky Trebafin Mylan 250 mg,Anopyrin 100 mg a Caltrare 600 mg. Je to možné ? Velmi pekne Vám ďakujem za odpoveď.

Odpovede

Dobrý večer Daniela,
pri množstve liekov, ktoré užívate je pri každom ďalšom pridanom lieku alebo výživovom doplnku veľmi pravdepodobné, že dôjde k nejakej interakcii, podobne je to asi aj vo Vašom prípade. Terbinafin (či už je od firmy Mylan alebo Actavis) môže v niektorých prípadoch spôsobiť zvýšené krvácanie, najmä ak ho kombinujete s inými liekmi na zníženie krvnej zrážanlivosti (Anopyrin). Je to reakcia veľmi zriedkavá, nie však vylúčená. Terbinafin by priamo na glykémiu vplývať nemal, k výkyvom hladín cukru v krvi však mohlo prísť z rôznych dôvodov. Terbinafin napr. zvyšuje plazmatickú koncentráciu kofeínu (ak pijete kávu) a zároveň kofeín viacerými mechanizmami zvyšuje glykémie, podobný účinok má aj napr. hormón kortizol vylučovaný pri strese, ak ste teda boli v panike kvôli vzniknutému krvácaniu, mohlo Vám to dočasne ovplyvniť hladinu cukru. Ďalšou možnou interakciou je kombinácia Maninilu (liek na zvýšenie produkcie inzulínu) a Terbinafinu, kde sa oba lieky silno viažu na plazmatické bielkoviny (ich prenášače v krvi), čo mohlo viesť k nerovnomernému účinku lieku Maninil a striedaniu hyperglykémií s hypolykémiou. Za týchlo okolností by podľa mňa bolo najefektívnejšie vysadenie Terbinafinu a nasadenie lokálnej liečby (po konzultácii s lekárom), aj keď to bude vo Vašom prípade možno komplikovanejšie, keďže máte cukrovku. Ostatné lieky si bez konzultácie s lekárom sama nevysadzujte. Dicynone môže tiež mierne ovplyvňovať glykémiu, jedná sa však o krátkodobé užívanie, tak by to nemalo predstavovať závažný problém. Dôležité je pravidelné sledovanie hladín cukru v krvi a dlhodobé výsledky. Pekný večer, PharmDr.Diana Leová

Velmi pekne ďakujem za odpoveď, prajem Vám všetko dobré.

Vaša odpoveď