Chrípka a prechladnutie

Prírodný alebo syntetický vitamín C?

prirodny_vitamin_C.jpg

Zdravotné benefity vitamínu C v tomto článku rozoberať nebudeme. Zameriame skôr na druhy vitamínu C, s akými sa stretávame. Skutočnosť, že ľudia si na rozdiel od väčšiny zvierat nevedia vytvárať vitamín C, je dobre známa, preto sme odkázaní na jeho príjem v potrave, najmä v zelenine a ovocí. V čase chrípkovej sezóny, u fajčiarov, onkologických pacientov, pri užívaní hormonálnej antikoncepcie a v mnohých ďaľších záťažových situáciách sa zvyšujú nároky organizmu na vitamín C. Dosiahnuť dostatočné dávky céčka z potravy nie je vždy jenoduché, preto siahame po vitamínových prípravkoch z lekárne.

Poznámka: Fajčiari majú o 60-100% vyššie požiadavky na vitamín C ako nefajčiari! Odhaduje sa, že až 40% populácie je ohrozených hypovitaminózou vitamínu C!  

Vitamín C alebo kyselina askorbová bola po prvýkrát pripravená v tridsiatich rokoch a odvtedy vedci skúmajú a porovnávajú biologickú dostupnosť a účinnosť syntetického a prírodného vitamínu C. Či už sa kyselina askorbová nachádza v potrave alebo je pripravená v laboratóriu, po chemickej stránke ide o úplne identickú látku, ktorá plní v organizme stále rovnakú funkciu. Potvrdilo to množstvo štúdií prevádzaných na ľuďoch. Zistené boli len minimálne rozdiely, čo sa týká biologickej dostupnosti (udáva ako vie telo vitamín C využiť) alebo vylučovania. Ovocie a zelenina totiž obsahujú okrem kyseliny askorbovej aj rôzne mikroživiny, vlákninu a fytochemikálie (najmä flavonoidy), ktoré ovplyvňujú účinnosť vitamínu C. Niektoré štúdie potvrdili neskoršie dosiahnutie maximálnych hladín vitamínu C v plazme, ale vyššiu biologickú dostupnosť (o cca 35%) pri užívaní extraktu z citrusov v porovnaní so syntetickou kyselinou askorbovou. 

Nájdeme v tabletkách z lekárne prírodný vitamín C?           

Nie, resp. nie v takej podobe alebo množstve ako by sme chceli. Množstvo ľudí sa domnieva, že keď si kúpi vitamín C, ktorý má na krabičke nakreslené šípky, acerolu, rakytník alebo iné na vitamín C bohaté potraviny, tak si kupuje vitamín C získaný z týchto zdrojov. V skutočnosti však nie je jednoduché získať dostatočnú dávku vitamínu C len zo sušeného rastlinného extraktu bohatého na vitamín C, preto aj tie „prírodné“  prípravky obsahujú rovnakú chemicky pripravenú kyselinu askorbovú ako hocijaké iné obyčajné céčko, plus napr. extrakt zo šípok alebo nejakú rastlinnú zmes bohatú na flavonoidy, ktorá zlepšuje využiteľnosť vitamínu C.

Ako príklad uvediem doplnok stravy Acerohip, kde sa uvádza, že je to prírodný vitamín C získaný z troch prírodných zdrojov (aceroly, šípky a rakytníka), ktorý sa lepšie vstrebáva ako syntetický vitamín C. Keď sa však lepšie pozrieme na zloženie jednotlivých kapsúl, tak zistíte, že obsahujú 530mg zmesi (200mg extrakt z plodov aceroly alebo rakytníka alebo šípok a kyselinu askorbovú). Otázne je koľko vitamínu C obsahuje 200mg extraktu z plodov napríklad šípok a koľko je tam spomínanej kyseliny askorbovej. Podľa popisu, že je prípravok prírodný, by teda mala byť kyselina askorbová vyextrahovaná z prírodného zdroja a pridaná späť do rastlinnej zmesi a to v dávke 300mg, kedže zmes má cez 500mg. Nejak sa mi to nezdá, tak som výrobcovi napísala a spýtala sa na zdroj kyseliny askorbovej uvedenej v zložení (kedže podľa popisu by mala byť prírodná), keď dostanem odpoveď, dopíšem ju do článku.

Keď si to rozoberieme podrobnejšie, tak šípky obsahujú 800-1200 mg vitamínu C (kyseliny askorbovej) na 100 g (čiže 100 000 mg), takže keď si to trochu prepočítame tak jedna kapsula, ktorá obsahuje 200mg extraktu zo šípok nebude ani náhodou obsahovať dostatočné dávky vitamínu C (aj keby sme neutrpeli žiadne straty v procese sušenia), jedine, že by sme jedli niekoľko desiatok kapsúl viackrát denne. Práve preto je nevyhnutné doplniť ešte samotnú kyselinu askorbovú, ktorá je hlavným nositeľom účinku; rastlinná zmes obvykle účinok len dopĺňa a podporuje. Napriek tomu, že oceňujem kombináciu kyseliny askorbovej s rastlinnými zmesami bohatými okrem vitamínu C aj na ďaľšie skvelé fytochemikálie, lacnejšie asi bude kúpiť si obyčajné céčko a dať si k nemu pomaranč.

Vitamín C v kombinácii s rastlinnými flavonoidmi má aj firma Jamieson. Opäť sa nejedná o prírodný vitamín C ale chemicky pripravenú kyselinu askorbovú v dostatočnej dávke, kde opäť pridané rastlinné flavonoidy môžu zlepšiť využiteľnosť samotného céčka. Takže v porovnaní s obyčajným céčkom je to lepšia verzia, aj pri porovnaní cena verzus dávka a kvalita. Podobne je na tom aj céčko z firmy Webber Naturals, kde je kombinácia vitamínu C a flavonoidov síce fajn, aj keď zavádzajúce je tvrdenie na webovej stránke, že vitamín C 500mg je z čerstvých pomarančov. Správny popis zloženia je 500 mg kyseliny askorbovej plus rastlinné flavonoidy z pomarančov.

Kyslé alebo nekyslé céčko? 200 alebo 1000 mg?

Všeobecne sa za bezpečné dávky vitamínu C u dospelých ľudí považujú dávky do 2000 mg denne (ak neuvažujeme o megaskorbickej liečbe alebo intravenóznej – do žily aplikovanej liečbe). Farmakokinetické štúdie však ukazujú, že užitie jednorázových dávok vyšších ako 200 mg má menšiu biologickú dostupnosť a so zvyšovaním jednorazových dávok sa znižuje vstrebateĺnosť. Vyzerá to tak, že práve pri dávke 200mg vitamínu C je dosiahnutá maximálna využiteľnosť a minimálne vylučovanie céčka močom. Ako najefektívnejší spôsob dodadania vitamínu C sa preto javí podávanie menších (200mg) dávok niekoľkokrát denne alebo prípravky s postupným uvoľňovaním vitamínu C.

Pomaly sa dostávajú na trh nové formy vitamínu C. Zatiaľ, čo donedávna sme poznali iba kyselinu askorbovú, teraz sa začinajú objavovať aj iné soli vitamínu C ako askorbát sodný alebo askorbát vápenatý (Ester-C). Zatiaľ to vyzerá tak, že Ester-C sa lepšie vstrebáva a pomalšie vylučuje ako kyselina askorbová, ale len v štúdiach na zvieratách, u ľudí sa významné rozdiely v účinnosti zatiaľ nezistili. Výhodou askorbátov je ich nekyslý charakter. Ľudia s citlivým žalúdkom nemusia dobre tolerovať vysoké dávky kyseliny askorbovej, zatiaľ čo askorbáty podľa najnovších štúdií sú lepšie znášané. Na našom trhu nájdeme céčko väčšinou len vo forme kyseliny askorbovej, výnimkou je firma Jamieson, ktorá obsahuje vo svojom 500mg céčku kombináciu kyseliny aj askorbátu sodného. Askorbát sodný (E301) a vápenatý (E302) nájdeme aj ako aditívum v potravinách, kde plní úlohu antioxidantu. V zahraničí sa objavil Ester-C palmitát, ako jediný vitamín C rozpustný v tukoch. Každopádne opatrne s dlhodobými a vysokými dávkami askorbátov, nie sú ešte dostatočne preskúmané.

Najlepším zdrojom vitamínu C u zdravých ľudí je samozrejme zelenina a ovocie, ale aj tu si treba dobre vyberať. Inú výživovú hodnotu má paradajka z vašej záhradky ako nedozretá španielska rajčina na policiach supermarketu, ktorá za svoj život nevidela ani slnko ani pôdu.

Súvisiace články:

Nedostatok vitamínov pri užívaní hormonálnej antikoncepcie?

Vitamíny proti chrípke-ktoré, koľko, ako?

Horúčka-najrýchlejšia liečba chrípky a prechladnutia.

Kedy zinok pomáha a kedy škodí?

Informácie uvedené na stránke neslúžia ako náhrada návodu na použitie lieku ani nenahrádzajú návštevu lekára. Pred užitím lieku si dôkladne prečítajte príbalovú informáciu lieku.

Autor: Zuzana

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *